نکاتی که باید درباره طراحی کارت ویزیت بدانید

این نکته را بخاطر بسپارید که طراحی و چاپ یک کارت ویزیت خوب یعنی به تصویر کشیدن حس کار و نوع تجارت مشتری. یک کارت ویزیت خوب باید طوری طراحی شده باشد که بتواند بلافاصله توجه بیننده را به خود جلب کند و او را ترغیب به داشتن کارت ویزیت شما نماید. یک کارت ویزیت خوب نباید به عنوان آیتمی برای معرفی در نظر گرفته شود که برای برقراری ارتباط با مشتریان مورد استفاده قرار می گیرد. کارت ویزیت یکی از روش های تبلیغ و به نوعی ایستگاه اطلاعاتی در مورد شما و کاری که انجام می دهید می باشد. به عبارت دیگر کارت ویزیت شناسنامه ی کسب و کار شماست و خریدار محصول با دیدن این شناسنامه ی کوچک متقاعد میشود که به نفع اوست تا از خدمات و محصولات شما بهره مند گردد.

اکثر افراد تصور می کنند کارت ویزیت روشی موثر در تبلیغات و فروش است؛ این نوع تفکر در میان افرادی رایج است که به تازگی وارد عرصه تجارت شده اند. ایده کلی در مورد فلسفه کارت ویزیت این است که یک کارت ویزیت به قدری از یک طراحی خوب برخوردار باشد که با قرار گرفتن روی میز نظر هر بیننده را به خود جلب کرده و حرفه ای بودن طرح آن نیز باعث شود تا این حس در بیننده ایجاد شود که با یک مجموعه کاملا حرفه ای طرف است، بنابراین سعی می کند خرید خود را از این کمپانی خاص انجام دهد. 
کارت ویزیت یکی از اجزای اصلی هر پکیج تبلیغاتی و برندینگ می باشد که بصورت موثری نقش ایفا خواهد کرد. داشتن یک کارت خوب با طراحی منحصر به فرد و چشم گیر این امکان را برای مشتریان و مصرف کنندگان فراهم می کند تا خرید خود را به آسانی و با آرامش خاطر انجام دهند. 

برای طراحی یک کارت ویزیت منحصر به فرد رعایت نکاتی لازم می باشد که به تعدادی از آنها بصورت مختصر اشاره می شود.
1. از تصویری استفاده کنید که نمایانگر کار، محصول و کمپانی شماست. 
2.  مطمئن شوید کارت ویزیت شما دارای جذابیت های لازم برای جذب و جلب توجه و ترغیب مشتری است. 
3. از رنگ های متنوع و چشم گیر استفاده کنید. سعی کنید رنگ انتخابی شما با اهداف و برندینگ سازمان شما متناسب نباشد پس در انتخاب رنگ دقت نمائید.



4. از عکس هایی استفاده کنید که احساسات افراد را تحریک کند، البته با توجه به این که برخی از تصاویر ممکن است برای محیط تجاری مناسب نباشد. 
5. سعی کنید در طراحی کارت خود از ایده های خاص و منحصر بفرد استفاده کنید. از کارت های رنگی و کارت هایی استفاده کنید که دارای طرح های غیر معمول و غیر عادی است، به این طریق طرح کارت در ذهن بیننده باقی مانده و دیرتر فراموش می شود. 
6. جنسی که برای کارت خود انتخاب کرده اید در طراحی تاثیر گدار می باشد؛ دقت کنید که طرح شما باید به گونه ای آماده گردد تا زیبایی رنگ ها در جنس انتخابی شما از بین نرود.
 7. کارت ویزیت را به صورت عمودی نیز طراحی کنید تا مطمئن شوید بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. 
8. گاهی اوقات کارت ویزیت می تواند چندلتی باشد. کارت ویزیت های دو لت و سه لت می تواند نقش یک کاتالوگ را ایفا کند. 
9. کارت های ویزیتی با طرح های مختلف طراحی کنید. با این روش افراد در کلکسیون کارت های ویزیت شان تعداد بیشتری کارت از شما خواهند داشت. 
10.  سعی کنید اندازه کارت ویزیت به گونه ای باشد که بیشتر و بهتر نظر بیننده را جلب وحس بهتری را منتقل نماید؛ البته لازم بذکر است که هر طرحی در یک اندازه می تواند تاثیر گدار باشد. 

11. شما باید مطمئن باشید کارت شما از روش ها و راه های لازم برای ارتباط برقرار کردن با افراد برخوردار است، مثلا نام کمپانی، آدرس، شماره تماس، فاکس، آدرس وب سایت و همچنین آدرس ایمیل. فراموش نکنید بودن نام خود شما به اندازه نام کمپانی در کارت ویزیت اهمیت دارد. 
12. نگران هزینه ای که باید برای کارت ویزیت بپردازید نباشید. با کمی بیشتر هزینه کردن برای چاپ کارت ویزیت بعدها می توانید درآمد بیشتری داشته باشید. با داشتن یک کارت ویزیت خوب تعداد افرادی که با شما تماس می گیرند نیز بیشتر شده، در نتیجه میزان فروش محصول شما نیز افزایش پیدا می کند. 
13. داشتن دو کارت متفاوت می تواند میزان فروش محصول شما را تا حد باور نکردنی بالا می برد. 
14.  مطمئن شوید کارت ویزیتی که طراحی می کنید به خوبی برند یا نام تجاری شما را تصریح و توصیف می کند. 
15. سعی کنید مشخصات کلی خلاصه و در یک خط قابل خواندن و فهمیدن باشد از نوشتن متن های طولانی اجتناب کنبد فراموش نکنید کارت ویزیت با برشور یا تراکت تبلیغاتی فرق دارد پس هرچه مختصر تر و کوتاهتر باشد برای مخاطب قابل لمس تر است

16.  نوشته ای انتخاب نکنید که مردم قادر به فهم آن نباشند چون باعث می شود برخی از مشتریان خود را از دست بدهید. 
17. از کارت ویزیت هایی استفاده نکنید که حاوی اطلاعات ارتباطی قدیمی، آدرس پستی و ... است چون باعث می شود یک فرد غیر حرفه ای و اماتور به نظر برسید. 
18. سعی کنید به جای نوشته های طولانی از نوشته ها و عبارات کوتاه و مختصر استفاده کنید. نوشته های بلند و طولانی باعث کمم شدن علاقه فرد به خواندن مطالب می شود. 
19. پشت کارت شما باید حاوی نکات مهم و ضروری در مورد نوع فعالیت و سرویس دهی شما باشد. این باعث می شود مردم شما را بهتر و زودتر به یاد آورند. 

20. اگر می دانید در یک سال بیشتر از 1000 کارت استفاده نمی کنید مطمئن باشید در کار و تجارت خود شکست خواهید خورد. بنابراین روش خود را تغییر داده و کاری کنید که کارت ویزیت بیشترین نفع را به شما برساند. 
21. بهترین روش برای اینکه ببینید کارت ویزیت شما یک کارت ویزیت به یادماندنی هست یا نه این است که کارت ویزیت خود را بین تعداد زیادی کارت دیگر قرار دهید و سپس به آن ها نگاه کنید. اگر کارت شما در نگاه اول نظرتان را به خود جلب کرد مطمئن باشید کارت ویزیت خوبی است. اما اگر این اتفاق نیفتاد بدانید در یک قسمت از کار اشتباه کرده اید. 
22. اگر کارت خود را به مشتری ارائه کرده و او با دیدن آن ، چیزی در مورد اینکه چقدر کارت خوبی دارید صحبت نکرد و یا اصلا چیزی در مورد کارت ویزیت شما نگفت، این ها نشانه هایی است از اینکه کارت شما از فاکتور WOW برخوردار نیست بنابراین چیزی هم برای گفتن در مورد آن وجود ندارد. 

23. وقتی کارت ویزیت تان را به مشتریان خود می دهید از آنها نیز بخواهید کارت شان را در اختیار شما قرار دهند. با این روش می توانید با آنها در ارتباط باشید بنابراین مطمئن باشید کار و شغل خود را در سطح وسیعی گسترش داده اید.